- Wat is een SIP trunk (of VoIP trunk)?
- Een VoIP-Trunk toevoegen
- Een vaste hostnaam
- Geavanceerde (SIP) instellingen aanpassen
- PBX registratie gegevens
- Beveilig jouw centrale goed!
- Veelgestelde vragen
- Mijn uitgaande nummer wordt weergeven terwijl ik heb aangegeven dit niet te willen.
- Welke VoIP-centrales zijn geschikt voor een VoIP-Trunk?
- Is het mogelijk om een trunk op te zetten op basis van het externe IP-adres van de centrale?
- Mijn Asterix centrale werkt niet.
- Hebben wij hulp van Eigennummer nodig om alles werkend te krijgen?
- Hoe verwijder is een VoIP-Trunk?
- Welke m-audio (media realm) gebruiken jullie?
- Waarom staat er een blauw bolletje voor mijn VoIP-Trunk?
Wat is een SIP trunk (of VoIP trunk)?
Een VoIP-trunk wordt ook wel een SIP-trunk of een Trunk-account genoemd. Een VoIP-trunk wordt ingesteld in een VoIP-centrale en zorgt ervoor dat deze registreert op de servers van Eigennummer. Dit gebruik je dus enkel wanneer je een eigen VoIP telefooncentrale gebruikt. Gebruik je de Eigennummer VoIP telefooncentrale, dan heb je deze functie niet nodig.
Een VoIP-Trunk toevoegen
- Log in op Eigennummer.
- Klik op Beheer.
- Selecteer Voip-Trunk.
- Geef jouw VoIP-trunk een beschrijving. Deze waarde wordt ook gebruikt als uitgaande naam.
- Bij Aantal lijnen voer je het maximale aantal gelijktijdige gesprekken in die je denkt te gaan voeren met de VoIP-Trunk.
- Het Interne nummer (extensie) is een driecijferig nummer waaraan je de VoIP-trunk kunt herkennen als je meerdere trunks hebt.
- Gebruik de Caller ID informatie van de trunk zorgt ervoor dat een VoIP-server of VoIP-centrale zelf bepaalt welk nummer uit de beschikbare nummers wordt meegezonden. Het formaat hiervoor is landcode met +, regiocode zonder 0, telefoonnummer (+31501234567). Mocht dit niet mogelijk zijn omdat bijvoorbeeld de centrale de + niet aankan, dan is “31501234567 ” toegestaan.
- Bij Uitgaand nummer (Caller ID) is het nummer dat degene die je belt in zijn scherm ziet staan. Je kunt hier alleen nummers opgeven die aan je toegekend zijn.
- Bij Uitgaande naam hoef je niks in te vullen.
- Bij Beltoegangen kan je restricties aanmaken voor de VoIP-trunk. Hier geef je aan waar naartoe gebeld mag worden. Dit is gebaseerd op het land van jouw provider.
- Druk op Opslaan.
- Je hebt nu een VoIP-Trunk geactiveerd.
- Het Account ID en het wachtwoord vormen samen de login voor de VoIP-trunk en deze worden automatisch gegenereerd.
Een vaste hostnaam
- Als je een vaste hostnaam wil instellen dan druk je op jouw (zojuist gemaakte) VoIP-Trunk.
- Druk op Geavanceerde (SIP) instellingen.
- Geef hier jouw Vaste hostnaam en Vaste poort op.
Voor uitgaande gesprekken kan je ook een IP opgeven.
- Ga naar Extra beveiliging.
- Druk op Opslaan.
Geavanceerde (SIP) instellingen aanpassen
Als je een VoIP trunk hebt aangemaakt en je klikt op wijzigen zul je een extra link naar Geavanceerde (SIP) instellingen aanpassen vinden. Hier vind je zaken als Connectie afhandeling, NAT ondersteuning, Extra beveiliging en extra instellingen voor Nummerherkenning.
Let op: Bij de meeste Asterisk centrales dient de "CLI header" op "Remote-Party-ID" te staan.
PBX registratie gegevens
- Het Account ID en het wachtwoord vormen samen de login voor de VoIP-trunk en deze worden automatisch gegenereerd.
- De proxy om je trunk te registeren is sip.eigennummer.nl
- Firewall instellingen Als je jouw platform door wil laten op je firewall, doe je dit door het IP-verkeer van en naar de telefooncentrale te beperken op basis van de noodzakelijke IP-adressen. Hieronder staan de IP-reeks van ons telefonieplatform.
De IP-reeks die je in moet stellen is 195.35.114.0/23 185.103.76.0/22
Dit zijn de volgende ranges: 195.35.114.0 t/m 195.35.114.255 195.35.115.0 t/m 195.35.115.255 185.103.76.0 t/m 185.103.79.255 Het is niet aan te raden om hierbij poorten op te geven, omdat ieder toestel zijn eigen poorten gebruikt. Standaard gebruiken VoIP-toestellen alleen UDP-verbindingen.
Beveilig jouw centrale goed!
Het is erg belangrijk dat je de centrale goed beveiligt. Het komt regelmatig voor dat slecht beveiligde VoIP-centrales worden ‘gehackt’ en enorm veel uitgaand bellen. Gelukkig hebben we bij Voys een fraudedetectiesysteem die je VoIP-trunk deactiveert bij verdacht belverkeer. Wanneer dit gebeurt zorgt dit systeem ervoor dat de schade beperkt blijft.
Indien je weinig verstand hebt van het instellen van VoIP-telefoniecentrales, dan raden wij aan om hosted VoIP bij ons te nemen. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken over beveiliging.
Veelgestelde vragen
Mijn uitgaande nummer wordt weergeven terwijl ik heb aangegeven dit niet te willen.
Als “Gebruik de CLI informatie van de trunk” ook aan staat overschrijft dit de “Uitgaande nummer onderdrukken” optie.
Welke VoIP-centrales zijn geschikt voor een VoIP-Trunk?
Alle centrales zijn geschikt om met een trunk van Eigennummer te gebruiken, zolang ze ‘SIP praten’. Er bestaan tientallen merken VoIP-centrales. Wij kennen van lang niet alle centrales de juiste configuratie. In onze veel gestelde vragen en op onze technische wiki vind je meer informatie over het instellen van je VoIP-centrale.
Is het mogelijk om een trunk op te zetten op basis van het externe IP-adres van de centrale?
Ja dit kan.
- Ga naar Beheer in Eigennummer.
- Kies voor VoIP-trunk.
- Druk op jouw bestaande VoIP-Trunk.
- Ga naar Geavanceerde (SIP) instellingen, daar kan je een Vaste hostnaam instellen. Hier vul je het externe IP-adres in van de centrale.
Mijn Asterix centrale werkt niet.
Bij de meeste Asterisk centrales dient de "CLI header" op "Remote-Party-ID" te staan.
- Ga naar Beheer in Eigennummer.
- Kies voor VoIP-trunk.
- Druk op jouw bestaande VoIP-Trunk.
- Ga naar Geavanceerde (SIP) instellingen.
Hebben wij hulp van Eigennummer nodig om alles werkend te krijgen?
Nee! Mocht jij een andere partij in dienst hebben die alles voor jou werkend zet, dan kan het zijn dat ze informatie van de portal nodig zijn, maar daar kan jij zelf bij. Je kan dit dus zonder onze hulp inrichten.
Hoe verwijder is een VoIP-Trunk?
- Ga naar Beheer.
- Ga naar VoIP-Trunks.
- Druk op het kruisje.
- Kies voor verwijderen.
Let op! Als je een VoIP-Trunk verwijderd, terwijl je er ook nog eentje hebt staan. Zorg dan dat je de juiste verwijderd. Wij kunnen dat niet zien. Kijk in jouw telefoonsysteem welk Account ID jij ingevuld hebt. Zo kan je kijken welke trunk weg kan.
Welke m-audio (media realm) gebruiken jullie?
Dit maakt voor ons geen verschil. Het zal via alle poorten kunnen lopen.
Waarom staat er een blauw bolletje voor mijn VoIP-Trunk?
Dit houdt in dat jij een vaste hostnaam hebt opgegeven voor jouw VoIP-Trunk.