Met de Vialer app bel je via je internetverbinding van je smartphone, dus via 4G/5G of via WiFi. Als die verbinding niet stabiel is, dan sturen we je een melding om je hiervan op de hoogte te brengen. In deze handleiding lees jij hoe het komt dat je zelfs met het snelste internet, toch verbindingsproblemen kan hebben.
Het netwerk
Met de Vialer app bel je via je internetverbinding van je smartphone, dus via 4G/5G of via WiFi. Bellen via 4G/5G heeft de absolute voorkeur voor de beste gesprekskwaliteit, omdat WiFi vaak eenvoudig minder betrouwbaar is.
Bellen via WiFi
Dat klinkt misschien een beetje gek, want veel mensen zijn gewend aan het idee dat WiFi het snelst en meest betrouwbaar is. Als het gaat om filmpjes kijken, foto’s downloaden en dergelijke dan klopt dit wel. Een telefoongesprek is daarin wat anders, omdat het een rechtstreekse verbinding is.
Als je smartphone is geregistreerd op een WiFi-netwerk dan maakt de app daar automatisch gebruik van. In de meeste gevallen werkt dit prima, maar soms levert dit problemen op met de gesprekskwaliteit. Bij een WiFi-verbinding komt het vaker voor dat gesprekken haperen, dat er vertraging in de lijn zit, of dat de verbinding wegvalt. Hier kan de app helemaal niets aan doen. Jij kunt er wel wat aan doen door over te schakelen op 4G/5G.
Dit kan ook voorkomen als je een heel snel en goed werkend WiFi-netwerk hebt.
Zet wifi uit
Wij adviseren dus om de app met 4G/5G te gebruiken. Merk je dat je gesprekskwaliteit niet goed is, zet dan je wifi-verbinding uit. Het gesprek schakelt vanzelf over op 4G. Dit kun je gewoon tijdens het gesprek doen, zowel met een Android als met een iOS telefoon.