- 1. Elk VoIP-toestel koppelen aan ons platform
- Stap 1: Fabrieksreset
- Stap 2: Inloggen in de Webinterface van jouw toestel
- Stap 3: Het toestel registreren met ons platform.
- Stap 4: Overige gegevens
- 2. Cisco SPA301, SPA303, SPA504, SPA508, SPA514 en SPA525
- IP-adres toestel achterhalen
- Instellen VoIP account
- Foutmelding bij het instellen?
- 3. Yealink
- IP-adres toestel achterhalen
- Instellen VoIP account
- Overige instellingen
- Bevestigen
1. Elk VoIP-toestel koppelen aan ons platform
Als je geen Cisco of Yealink hebt kan je toch zelf ervoor zorgen dat jij jouw VoIP-toestel kan koppelen aan ons platform.
Stap 1: Fabrieksreset
Heb je dit toestel nieuw gekocht, ga verder naar stap 2. Heb je dit toestel eerder gebruikt of tweedehands. Zorg dan dat je een fabrieksreset uitvoert. Als je op Google de woorden fabrieksreset/factory reset in combi met het type toestel wat jij hebt zoekt, dan vind je de informatie die je nodig hebt om dit uit te voeren.
Stap 2: Inloggen in de Webinterface van jouw toestel
- Zorg dat jouw toestel internet en stroom heeft. Als dit gelukt is kan jouw toestel een IP adres gegeven. Dit adres voer je in een browser (bijvoorbeeld Edge of Chrome) met puntjes. Bijvoorbeeld: 192.168.10.1
- Weet je niet hoe je het IP-adres kan vinden in jouw toestel? Gebruik Google en zoek op IP-adres vinden van VoIP-toestel met het type wat jij hebt.
- Sommige toestellen hebben een default wachtwoord wat je nu in moet vullen. Ook deze is online te vinden mocht je dit niet weten.
- Als je ingelogd bent, lees dan verder.
Stap 3: Het toestel registreren met ons platform.
Voor de registratie is het belangrijk dat je onderstaande gegevens invoert in jouw toestel. Open een tweede venster in jouw browser.
VoIP-Account
- Login op Eigennummer
- Zorg dat je een VoIP-Account hebt met een rode stip ervoor. Heb je die niet, voeg er dan eentje toe door op toevoegen te drukken.
- Achter dit VoIP-Account staan een Account ID en een wachtwoord.
Let op! Als je meer toestellen hebt toegevoegd kan het zijn dat dit account al gebruikt wordt met een toestel wat offline is of uitgezet. Als je alle functies volledig wil gebruiken, dan kan je per VoIP-Account maar één toestel koppelen.
- Ga terug naar de webinterface van jouw toestel. Vaak moet je naar een tabblad genaamd account, login, registration etc. Daar vind je een plek waar jij een Account ID en wachtwoord in kan vullen. Vaak moet dit ook in combinatie met een intern/display nummer. Dit is het nummer achter de rode bol van jouw VoIP-Account. In het voorbeeld is dat 203.
- Als je bovenstaande hebt ingevuld zou het VoIP-Account op groen moeten springen. Is dit niet het geval, check of het Account ID misschien op meer plaatsen ingevuld moet worden. Soms kan het ook zijn dat de registratie niet lukt omdat er meer informatie ingevuld moet worden. Dit lees je bij stap 4.
Stap 4: Overige gegevens
Naast de registratie met ons platform zou je ook andere gegevens aan moeten passen om inkomende telefonie te kunnen ontvangen en te zorgen dat je op een later moment geen problemen ondervindt.
- Zorg dat je onze server host gebruikt waar nodig: sip.eigennummer.nl
- De poort die je in kan vullen is 6060
- Het transport dat wij gebruiken is DNS NAPTR
- Server expires kan op 1800
- Keep alive interval is 15
- De codec die wij gebruiken is PCMA (G711.a)
- De RPort moet aanstaan.
- Kom je een local SIP poort tegen. Zorg dat al jouw toestellen een andere poort gebruiken.
Ook voor de outbound server host.
Als het goed is kan je daarna jouw toestel gebruiken in combinatie met ons platform. Mocht het niet lukken dan kan je ons bellen voor hulp.
2. Cisco SPA301, SPA303, SPA504, SPA508, SPA514 en SPA525
IP-adres toestel achterhalen
- Ga naar het menu van de telefoon. (knopje met pagina met omgevouwen hoekje)
- Scroll naar ‘9 Netwerk’ en druk op select
Instellen VoIP account
- Log in op het eigennummer portal
- Ga naar ‘Beheer’ en klik op ‘VoIP account’
- Achter het juiste VoIP account klik je op de stipjes en vervolgens op ‘Provisioning’.
- In het provisioning menu vul je het gevonden IP-adres in, selecteer je het juiste toesteltype en de gewenste taal
- Klik op ‘Configureer toestel’. Na een paar minuten worden de lampjes aan de zijkant van het toestel groen en kun je bellen.
Foutmelding bij het instellen?
Controleer of het toestel in hetzelfde netwerk is aangesloten als de PC of laptop waarmee de provisioning wordt uitgevoerd.
Sluit de PC/laptop eventueel aan op de tweede netwerkpoort en zet WiFi uit. In slecht uitgevoerde netwerken komt het wel eens voor dat het WiFi-netwerk een andere IP-reeks heeft dan het bedrade netwerk.
3. Yealink
Op deze pagina zijn de instellingen te vinden om Yealink toestellen in te stellen. Voor het instellen is het belangrijk om de gegevens exact zo over te nemen als in dit voorbeeld.
Let op: heb je het toestel niet bij ons aangeschaft? Zorg er dan voor dat je het toestel eerst terugzet naar fabrieksinstellingen, dit doe je door de OK knop 10 seconden ingedrukt te houden.
IP-adres toestel achterhalen
- Ga naar het menu van de telefoon.
- Selecteer ‘Status’
- Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon
- Log in met de gebruikersnaam ‘admin’ en het wachtwoord ‘admin’
Instellen VoIP account
- Klik op ‘Account’
- Vul bij ‘Register name’ en ‘User name’ het Account ID van je VoIP-account in. Ga hiervoor naar het eigennummer portal. Klik op ‘Beheer’ en vervolgens op ‘VoIP-account’. Achter het VoIP-account zie je het account ID staan.
- Bij ‘Password’ vul je het wachtwoord van je VoIP-account in. Klik in het eigennummer portal op ‘Beheer’ en vervolgens op ‘VoIP-account’. Wijzig aan de rechterkant bij Filters ‘Wachtwoorden weergeven’ naar ‘ja’ en klik op ‘Toepassen’. Er komt nu een extra kolom in je scherm met hierin het wachtwoord van je VoIP-account.
- Neem de instellingen uit onderstaand screenshot over
Overige instellingen
- Klik op ‘Codec
- ’Zorg ervoor dat alleen PCMA (G711.a) als codec ingeschakeld staat
- Klik op ‘Advanced’
- Stel de ‘UDP Keep-alive Interval’ in op 15 seconden en zet ‘RPort’ op enabled
Bevestigen
Klik op ‘Confirm’ om de instellingen door te voeren. Bij ‘Register Status’ zal nu ‘registered’ komen te staan.